2 = 1 ?

Sunday, November 30, 2008

Hello, apa khabar? Semoga sihat semua.


Ok, tukar topik dulu, panat asyik cerita Anunnaki saja. Gambar di bawah ini menunjukkan soalan teka teki matematik oleh seorang guru kepada murid-muridnya. Tidak juga susah cuma mengelirukan. Steps yang ditunjukkan semuanya pun logik. Pigi lah rujuk buku tingkatan 3, bahagian algebra kalau inda percaya. Tapikan soalan ini bukan saja murid-murid yang nda dapat jawab, guru math pun ramai pula kasi jawapan yang mengejutkan dan salah lagi tuuu.... aiyaaaa.

Bah, kalau mau test power cubalah cari apa juga silapnya soalan itu. Pasal mana la bah logik kalau 2 = 1 ... kan kan kan?



Dalam masalah ini, guru itu cuba menunjukkan bahawa...

jika a = b,
maka (kuasadua a) = (kuasadua b) = (a darab b)
dan (kuasadua a)-(kuasadua b) = (kuasadua a)-(a darab b)
seterusnya dengan memfaktorkan (ini skil tingkatan 3 saja tau... haha)
(a+b)(a-b) = (a)(a-b)
(a+b)=(a)
tetapi a=b
maka, (a+a)=(a)
2a=a ?
mengelirukan kerana, katalah a = 1, maka 2(1) = (1)
iaitu, 2 = 1. hehehehehe

jelaskan kenapa jadi begini...

Bye. :)

10 comments:

AragangTandik December 2, 2008 at 11:32 AM  

aik butul ka ni ? 2x1 = 1 ka 2 haiya yang aku tau 2 x 5 = 10 . he he he

Aiso December 2, 2008 at 1:44 PM  

adesss... bagus baitu kalu ko tau yang 2 x 5 tu 10. aku pula ingat selama ni "2x5" tu ertinya "serupa". maksud aku, selalu kita cakap, "kau ni, inda pandai mandi. 2x5 la kau sama tu kambing". heheheh.

DewiNuwa December 2, 2008 at 11:26 PM  

hmm, klu ikut aku lah, start line 2 suda aku blur.. apa nda, a kuasa 2 = b kuasa 2 = ab = tak kuasa aku wahahahhahhh... kenapa diorg buat soalan begini ah? bikin pecah otak bepikir jgk oh..

BUNG ADI December 3, 2008 at 2:43 AM  

aku ada jawapan, nanti saya kasi tau bila jumpa di kg! mangkali ini saja cara aku dapat paksa ko balik kg!!!! mangayau kitorang owooo...

BUNG ADI December 3, 2008 at 2:49 AM  

fuyuuu magic bah tu kan? itu jalan sengaja dikasi bengkang-bengkok. biasalah, taktik magican...hehehe

Abang EL December 3, 2008 at 5:24 AM  

bah kamurang atur la itu matematik ya, lepas ni tulung cerita sikit tg 'the big-Bang' dalam versi Aiso. aku tingu aku punya 'young uncle' ni pakar betul tg itu sains angkasa..aku mau belajar bah...TQ

Aiso December 3, 2008 at 10:04 AM  

Ooo... thnx Abang El. Bila ada kesempatan aku sambung la balik Big Bang Theory versi Aiso.

Mu Rong December 4, 2008 at 10:57 AM  

entah... laaaaaaaaaaaama sudah sa request teori big bang tapi nda apa la pasal sudah juga si aiso cerita sama aku...tapi sikit2 seja...

Mu Rong December 4, 2008 at 11:01 AM  

aik.. kalau a=b maka a kuasa dua = b kuasa dua tapi tidak sama dengan ab la... salah tu line dua... salah salah...

apamacam? betul ka jawapan sa?

Aiso December 4, 2008 at 11:26 AM  

nda berapa tepat jawapan kau la cherry. ba, nanti aku jawab la.

About This Blog

My childhood, life, idea, bla bla...

  © Blogger template Cumulus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP