Planet X atau Nibiru? (1)

Tuesday, November 4, 2008

Hi... sihat?

Harap begitulah bah kan sebab saya mau cerita sesuatu yang mungkin anda nda percaya bahkan nda suka juga pun. Malas juga mau tulis tapi pasal kawan saya tanya betulkah tahun 2012 nanti Nibiru akan menghampiri bumi dan akan mengakibatkan perubahan drastik kepada hidupan di bumi, maka saya tulis la. Akan berlaku bencana alam seperti gempa bumi dan sebagainya la. Lagipun si e'Odu minta sorita dan Kee Heritage suru ja tulis hehe.

Hmm... ingat lagi ka saya pernah sebut dalam artikel Mentari merah di ufuk timur tentang pertanyaan kawan saya itu? Cuma dalam artikel itu saya tidak cerita apa jawapan saya kepada dia tapi saya cerita pula kenapa matahari terbit dari barat. Bukan apa, jawapan kepada soalan dia itu agak kompleks dan perlu ditulis berasingan, samaaa masih lagi sia takut taaaaakut mau cerita baini sama kamurang.

Mungkin bagus dibuat dalam bentuk dialog la ni cerita kan? Kamurang bayangkan saja saya sedang bersembang sama kawan yang bertanya itu, kemudian di sana sini nanti ada juga kunun lah beberapa org lain akan menyampuk kalau saya rasa sesuai. Sebagai permulaan, cuma saya sama kawan yang tanya pasal Nibiru itu saja berdialog. Saya gelar dia JS saja (singkatan nama sebenar dia tu hehehe), takut nanti dia plengkek ka, cangak ka, susah lagi. Oh ya, dialog ni cuma rekaan saja, supaya senang saya sampaikan maklumat Nibiru yang tiba tiba jak pemes tul skarang ni. Laaaaaamaaaaaaaa suda ba pula itu cerita.

JS: Kenapa ko takut mau tulis ooo? Apa juga baitu.

Aiso: Sebab cerita pasal Planet X, dan Nibiru ini lambat laun akan berlanjutan sampai cerita siapa kita sebenarnya la kunun, siapa itu tuhan Elohim yang ada dalam kitab-kitab agama, Adam dan Hawa, UFO, dan banyak lah bah yang bikin kamu marah mungkin ni. Nah... masi mau tau juga ka?

JS: Dari ko saja bah...

Aiso: Kalu ko masi ingat, dalam artikel Mentari merah di ufuk timur yang panjang melalut tu, ada saya kasi tau bahawa selain pengaruh graviti bulan terhadap air di bumi, saya ada lain cara lagi explain kenapa matahari terbit dari barat. Cuma saya teda cerita dalam itu artikel la. Belum saya kasi cerita sebab saya panat pikir itu hipotesis dan masih tidak selesai. Mau gundul suda kepala ni pikir tapi masi ada saya belum puas hati jadi ditangguh la.

JS: Cuba kah ko cerita sikit apa yang belum selesai ko pikir tu?

Aiso: Begini bah...saya ni ada satu globe yang saya rasalah susah ko mo cari sekarang. Bukan globe biasa tau. Selalu pun yang ada dijual mesti globe bumi. Ini bukan ooo... ini globe untuk tunjuk kedudukan bintang-bintang. Saya jumpa di kedai buku saaaaana Keningau masa sia memiansau di sana dulu. Suka saya sama ni globe.

Mula-mula saya nda paham macamana mau guna tu globe. Puas la sa tenung tu benda sampai tebaring dan tetidur di sofa. Satu kali tu saya baring sambil putar-putar tu globe. Sudah boring pasal nda juga dapat tangkap apa guna dia, saya pun putar la bah tu globe laju laaaaju ni. Saja main main masa tu. Tapi cara saya putar pun masih juga dalam arah lawan jam la, macam cara bumi berputar sekarang. Bila juling suda mata saya tinguk tu globe beputar saya pun bangun dan berdiri. Baru saya perasan ni, masi lagi beputar tu globe tapi putaran dia sekarang sudah ikut arah jam! pasal tebalik sudah saya pegang tu globe tanpa sengaja bila saya berdiri. Terus saya ada ilham yang lain. Supaya matahari terbit dari barat, bumi mesti dikasi terbalik. Maksud saya kedudukan paksi Utara sekarang digantikan oleh paksi Selatan dan sebaliknya. Faham bah kan? Nah... satu kemungkinan lagi, iaitu perubahan kedudukan paksi.

JS: Nah... ok sudah tu geng, jadi apa lagi yang kurang dia?

Aiso: Kurangnya saya mesti cari sebab kenapa bumi jadi terbalik paksi dia bah. Jadi saya pun menghipotesiskan lagi mungkin ada sesuatu objek besar yang akan langgar bumi sampai bumi jadi terbalik. Ini ada kemungkinan juga tau, pasal kira-kira 65 juta tahun dahulu (nda berapa ingat suda, tapi malas mau verify la sekarang... nanti saya edit juga kalu silap) satu objek besar memang telah menghentam bumi. Kawah hasil hentaman ini masih ada di Mexico. Itu sebab lah dinosor pupus... bukan pasal ada otromeeenn rupanya. Tidak mustahil berlaku lagi tapi kali ini dilanggar oleh objek yang laaaagi besar sampai bumi terbalik.

Bila saya baca buku-buku astronomi yang ada, saya cuma dapat calon-calon objek yang nda berapa besar bah untuk langgar Bumi. Paling-paling pun komet dan asteroids. Ada juga lagi calon-calon dari Kuiper Belt. Tapi saya pun paning juga baca jadi saya stuck setakat ini. Lama-lama saya dengar ada planet saintis jumpa selepas Pluto. Tapi inda suda kena anggap planet la pula sebab kici juga. Kalu nda silap SEDNA kali tu nama dia. Berlarutan dari sini saya pun terjumpa artikel menceritakan bahawa ahli-ahli astronomi meramal mesti ada planet lagi selepas Pluto. Oh ya, Pluto pun inda suda dianggap planet pasal dia pun kici. Ada pendapat kununnya Pluto ini mungkin satelit Neptune yang terlepas dari orbit dia.

JS: Aiya... bingung saya bos. Lagipun ada hal ni. Nantilah kita sambung lagi, buli ka?

Aiso: Buli ba kalu kaaauu...

Di akhir dialog ini ada disebut bahawa para ahli astronomi meramal mesti ada satu planet lagi. Pasal apa dorang sangka macam tu? Kalu sia cerita sekarang nanti terlampau panjang ini post. Cukup dulu saya kasi ringkas begini, mereka ni terlalu yakin akan kewujudan planet ini sampai dorang sudah kasi sedia nama iaitu planet. Dorang panggil PLANET X. Nama dia begitu sebab dorang belum jumpa tu planet. Kebetulan pula ada lah saturang mamat ni buat study gila babi tentang tablets (kepingan tanah liat yang mengandungi tulisan tulisan) peninggalan tamadun Sumeria (sekarang Iraq). Tablets ni berusia 4000 hingga 6000 tahun. Nama si mamat ni ialah Zecharia Sitchin. Suda 40 tahun dia study pasal tulisan Sumeria ni. Dari kajian si Zecharia, sudah tertulis dalam tablets itu bahawa ada dua belas objek dalam sistem suria kita (tidak termasuk asteroids) iaitu Matahari, Utarid, Kejora, Bumi, Bulan, Marikh, Musytari, Zuhal, Uranus, Neptune, Pluto, dan NIBIRU. Perhatikan gambar itu lah lebih mudah. Sekarang ini semua 11 objek kita sudah tahu kecuali Nibiru. Jadi adakah planet X itu sebenarnya planet Nibiru? Apa masalahnya kalau memang Planet X itu adalah Nibiru?


Makasi ar, membaca tangon sia ni. Bye. 2 b continued...

8 comments:

Mu Rong November 4, 2008 at 8:10 PM  

Best bah baca cerita ko ni tapi tu lah bersiri.. tapi itulah yang bikin orang follow sebab bersiri, kalau terus abis nda la siuk hahaha...

Owh itu aku ada baca tu yang ko cakap sampai pupus sgl dinasaur tu. Tu laitu aku tanya ko pasal tu asteroid la, teori big bang la. Sbb kan aku nda buli concerntrate apa yang aku baca trus aku nda paham (ditambah lagi tu orbit diagram terus aku tambah blur kekekee). Aku cuma paham tu aphopis mo datang melawat bumi kakaka.... jadi capatlah sambung cerita penet X heheh..

Mu Rong November 4, 2008 at 8:42 PM  

adeh baru jak aku abis baca ko punya post ni aku check emel ada sudah orang kirim aku tu chainmail pasal penet nibiru. buli nampak sudah konok bulan mei tahun dapan hehehe.. boring sudah aku ni kali kedua sudah aku dapat.

Aiso November 4, 2008 at 8:53 PM  

hahaha... nila biru. kanapa aku nda dapat arrr?

Mu Rong November 4, 2008 at 10:50 PM  

haha ko mau ka? kalau ko mau aku emel la sama ko. tapi teda apa-apa bah tu emel tu aku rasa ko tau sudah pun apa ceritanya, lagipun tu emel suruh tau buat.. eh silap taubat... kekekke..

ace November 5, 2008 at 2:05 PM  

2012 nak lama lagi.tobat..tobat juga...tapi enjoy tetap enjoy..

Aiso November 5, 2008 at 3:59 PM  

hehe... bah bila kita enjoy ni aj. yg real enjoy bah? Sound ja ar...

DewiNuwa November 5, 2008 at 5:30 PM  

kenapa luna dikira sebagai planet jugak? luna tu bukan bulan ka? blur la pulaakkk...

Aiso November 5, 2008 at 5:46 PM  

hmm... betul jg komen dewinuwa. luna bukan planet.

About This Blog

My childhood, life, idea, bla bla...

  © Blogger template Cumulus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP