Planet X atau Nibiru? (3)

Friday, November 7, 2008

Salam,

Apa kabar? Mudah mudahan anda sihat dan gembira. Sudah bersedia untuk cerita planet x dan nibiru lagi? Harap anda masih berminat untuk mendengarnya. Dalam bahagian dua anda sudah baca dari mana datangnya istilah planet x itu. Dialog kali ini akan menceritakan serba sedikit pasal planet nibiru dan apa kaitannya dengan planet x. Terima kasih kerana terus mengikuti kisah penglipur lara ini... semoga anda terhibur dan juga dalam masa yang sama dapat siiiikit la pengetahuan pasal alam kita ini.

JS: Hi... mana suda si Cherry L sama si Dewi N tu?

Aiso: Napa, ko risaukah kalu dorang ada?

JS: Nda juga...

Aiso: Skijap lg ada la dorang tu.

JS: Alalala... makan maggi ja ka?

Aiso: Huh, malas sa mo masak la... mau?

JS: Makasi… ko makan la. Nah, sampai suda dorang.

Cherry L: Hi JS, buli kami join ka?

JS: Aik, ok bah…

Aiso: Wei Dewi N, tadi tengah hari kita belimpas di dekat traffic lite sana sebelah padang hoki. Kau dari damai, aku pula mau pulang. Saya lambai ko inda nampak lagi tu? Hehehe…

Dewi N: Ya meh? Ala… sori nda nampak lah.

JS: Bah, buli suda kami dengarkah apa itu planet nibiru?

Aiso: Ok… Setahu akulah istilah Nibiru ini dikasi pemes oleh Zecharia Sitchin. Dia pigi study tablets orang Sumeria ba. Sudah lebih 40 tahun dia kaji.

Cherry L: Apa yang Zecharia jumpa dalam tablets tu?

Aiso: Panjang ceritanya ni…

Dewi N: Bah kau kasi ringkas saja la.

JS: Heheh… kamu dua mesti menguap dari lubang hidung ni kan kalu terlampau detail atau saintifik bunyinya.

Dewi N: Bukan pasal itu, tapi kami takut nanti ko nda paham bah kekekek…

Aiso: Ba, diringkaskan lah ni. Duuuuulu-duluuu… bumi ini namanya lain tau. Sapa tau?

Cherry L: Aku tahu, TIAMAT !

Aiso: Wah… ngam la. Siapa kasi tau kau?

Dewi N: Fuiyoo…

Cherry L: Baca la bah.

Dewi N: Aik, aku pun pernah baca pasal Tiamat ni tapi lain sikit ceritanya.

JS: Apa yang kau baca tu?

Dewi N: Kununnya Tiamat itu ialah isteri kepada Apsu blab la bla….

Aiso: O… aku tahu ni. Itu tradition orang Babylonia bah. Cerita itu dari kitab Enuma Elish. Nda apa… kita cerita yang si Zecharia cakap saja lah.

Dewi N: Yaaa… ingat suda. Aku pernah baca dalam buku The History Of God.

Aiso: Menurut si Zecharia, berjuta-juta tahun dahulu Tiamat/bumi bukan berada pada orbit sekarang ni. Maksud aku… sekarangkan bumi adalah planet ketiga dari matahari. Dulu bumi bukan yang ketiga bah.

JS: Jadi di manalah?

Aiso: Dulu bumi atau Tiamat ini orbitnya di antara planet Mars dan planet Jupiter. Kamu masih ingatkah planet apa di antara Mars dan Jupiter sekarang?

Cherry L: Asteriods Belt.

Dewi N: Tapi itu bukan planet kan?

Aiso: Ya bukan.

Cherry L: Macam batu-batu saja tu?

Aiso: Memang pun. Hm, nasib baiklah Jupiter tu kuat gravitinya. Jadi batu-batu dari Asteroids Belt ini tidak jatuh ke bumi tapi ke Jupiter. Tiamat ini keadaannya lebih sejuk dari sekarang sebab masa itu kedudukannya lebih jauh dari matahari.

JS: Jadi Mars di mana pula?

Aiso: Kalu sekarang Mars itu planet keempat selepas Bumi. Tapi jutaan tahun dulu, Mars ini lebih dekat kepada matahari, kira-kira pada kedudukan bumi sekarang inilah.

JS: Ertinya, dulu Mars lebih sesuai untuk ada kehidupan sebab jaraknya daripada matahari membolehkan wujudnya atmosfera dan air sebagai asas untuk hidupan wujud.

Aiso: Buli juga kalau mau dianggap begitu. Sekarang ini pun dari gambar-gambar yang diterima daripada Probe menunjukkan ada kesan hakisan air, ais, fosil mikroorganisma (gambar) dan struktur-struktur yang mungkin dibina di Mars terutamanya di suatu kawasan di sana yang saintis namakan Cydonia.



Dewi N: Probe? Apaitu?

Aiso: Kapal angkasa yang tiada manusia di dalamnya. Macam remote control la.

Dewi N: Wah… macam mainan jak. Ngam la urang bilang men are older boys

Cherry L: so… they just play with bigger toys

Dewi/Cherry: hahahahah….

JS: Bah… start suda dorang hehe. Jadi di Tiamat tu ada hidupan ka? Ada orang macam sekarang ni?

Aiso: Ada tapi orangnya bukan macam yang sekarang ini. Hensom gilaks… hehe, macam munyit bah. Geologist panggil Neanderthal. Dorang ni lebih tough dan berbulu. Baa.. kan sejuk di Tiamat masa tu. Dorang tinggal dalam gua sebab dalam gua kan lebih panas. Kunun la bah ni…

Cherry L: Hahaha… patutlah macam ada mirip munyit ko ni JS….

Dewi N: Wuarhahahahaha… bukan munyit bah Cherry, terlampau juga ko ni tau. Ada miriii…i…ii...iiip anu, apai tu Aiso?

Aiso: Apa?

Dewi N: Anu… errr mirip Neanderthal hahahah…

JS: Silaka eh..

Aiso: Hahaha… jan ko mamanas geng.

JS: Nda la bah… hmm, dari mana pula asal Neanderthal ni?

Aiso: Kununnya berasal dari bintang Pleiades. Nenek moyang dari sana.

JS: Pleiades? Nda pernah dengar pun?

Aiso: O… itu nama satu kelompok bintang saja bah tu. Macam sudu susunan dia, tinguk la itu gambar. Kau buli nampak ini dalam gugusan bintang Taurus. Aku cek dalam buku astronomi juga dikenali sebagai The Seven Sisters.



JS: Dari mana dapat maklumat pasal nenek moyang dari Pleiades ni?

Aiso: Dalam mitologi kaum Maya ada, dalam cerita orang Polynesia pun ada juga sebagai beberapa contoh la. Tapi kita nda perlu cerita pasal nenek moyang Neanderthal dulu bah kan?

JS: Ok…

Aiso: Pernah dengar bintang Sirius?

JS: Pernah tapi nda tahu pun yang mana satu kalu tinguk di langit. Beribu bintang, nda tau macam mana mau start pun haha.

Aiso: Senang saja cari. Mula-mula cari dulu itu Orion’s Belt. Bila suda nampak Orion’s Belt, di tepi sebelah kiri bawah sikit pinggang itu orang yang memanah kita akan nampak bintang Sirius. Bintang Sirius ini adalah antara objek paling terang selain Venus. Bulan jangan kira la bah.



Cherry L: Ada kaitan kah Nibiru dengan Sirius?

Aiso: Ya… ada kunun kalau menurut si Zecharia. Sirius ini, seperti juga matahari mempunyai system planetnya sendiri bah. Salah satu dari planet planet yang ada dalam system Sirius ialah Nibiru.

Dewi N: Oh begitukah pula tuuu….

Aiso: Entah macam mana, Nibiru ini terlepas dari orbitnya dan tersesat lah. Akhirnya setelah lama bergerak tanpa tujuan planet ini tertangkap oleh gravity matahari kita. Dari sini Nibiru terus mengorbit matahari.

Cherry L: Macam mana orbit Nibiru? Kenapa saintis nda pernah jumpa?

Aiso: Orbit dia sama macam orbit komet. Membujur. Lihat rajah lah. Oh ya, satu hal lagi, semua planet mengorbit mengikut pusingan lawan jam, cuma Nibiru ini mengorbit ikut arah jam.



Dewi N: Setiap planet dalam solar kita tidak sama bah kan masa untuk mengorbit matahari? Yang aku tahu kita sudah satu tahun, Pluto belum pun siap buat satu pusingan.

Aiso: Ya betul tu Dewi… buli buli juga kau ni bah. Sebenarnya sejak Pluto mula dijumpai sampailah sekarang Pluto belum pun buat satu pusingan lengkap mengorbit matahari padahal kita suda mengorbit lengkap sebanyaaaakk… err cuba kira 2008 tolak 1930… haa sudah 78 kali atau sebenarnya sudah 78 tahun.

JS: Jadi berapa lah masa untuk Nibiru ini membuat satu pusingan lengkap mengelilingi matahari?

Aiso: Menurut Zecharia, satu tahun di planet Nibiru sekarang adalah sama dengan 3600 tahun di bumi. Maknanya setelah kita membuat 3600 kali pusingan Nibiru baru buat satu pusingan saja.

Cherry L: Kenapa orang Sumeria tulis pasal Nibiru?

Aiso: Pasal di planet itu ada penghuninya.

Dewi N: Haaa?… siapa, Superman? Ultramen?

Cherry L: Aku tau… sisakmen… haha.

Aiso: Bukan… penghuninya disebut sebagai Anunnaki. Bilang si Zechariah la ni. Menurut dia lagi dalam Old Testament pun ada tapi istilahnya Anakim. Nah… mulai mulai suda ni cerita menyentuh soal faith kamurang. Nda buli marah ki, mesti open minded. Saya kongsi ini cerita dulu kemudian barulah kamurang timbang sendiri sama ada karut ka, boleh considerkan atau apa apa lah. Jangan saja kamurang suruh pulis tangkap sia la… hehe

JS: Anunnaki ni apa? Orang?

Aiso: Hm… kununnya bukan macam kita ini lah. Dorang ni reptilia tapi tiada sisik. Ada pemerintahan juga dalam komuniti dorang dan jauh lebih maju dari kitorang.

Cherry L: Jadi siapalah Perdana Menteri di sana? Ngam ka ini soalan?

Aiso: Kakaka… ngam juga lah. Semasa Nibiru termasuk ke system solar kita, pemerintahan di sana diketuai oleh Emperor Alalu dan Empress Lilitu.

JS: Ok ok… pastu?

Aiso: Setelah terperangkap dalam system solar kita, planet Nibiru ini menghadapi masalah dengan atmosfera dia.

Cherry L: Sebabnya?

Aiso: Intalah bos… ilmu astronomi aku ni kual kual sija. Aku cerita saja ni apa yang Zecharia tulis. Aku ada dua buah buku dia, tapi baca sikit sikit ja. Kemudian aku ada juga baca The Temple Of Osiris punya teaching, jadi inda jugalah aku berapa tekejut tulisan si Zecharia ni. Mungkin dalam buku dia yang lain dia ada tulis lah kenapa ada masalah dengan atmosfera di Nibiru itu. Tapi secara logiknya aku rasa apabila Nibiru ini menjauhi matahari dengan terlalu lama maka sinaran matahari yang dia dapat terlalu sedikit. Ini menyebabkan planet itu menjadi sejuk. Keadaan ini tidak sesuai kepada hidupan reptilia yang suhu badannya bergantung kepada suhu persekitaran. Ingatkah kita belajar pasal haiwan berdarah sejuk dan berdarah panas? Maknanya Anunnaki ini jenis berdarah sejuk. Dia perlu berjemur untuk panaskan badan.

Dewi N: Jadi mati lah semua tu Anunnaki?

Aiso: Tidak o… nanti dorang datang lagi 2012 ini hahaha… sedia sedia lah kamurang…

JS: Bah… ada yang sumandak talawa kali tu kan?

Dewi N: Ada tu yang macam buaya ko mau meh? … reptilia kan…

Aiso: Untuk mengatasi masalah pada atmosfera di planet Nibiru itu, Emperor Alalu bersama dua belas orang counsel dia buat lah mesyuarat tergempar. Hehehe… biar betul ni. Dorang bincang dan bersetuju supaya penghalang haba diperbuat daripada emas mesti dibina agar haba tidak hilang dari planet itu. Mungkin mau baut macam green house effect la bah ni.

JS: O… dorang kena kumpul banyak emas lah ni kan?

Aiso: Betul, jadi dorang pun membuat eksplorasi ke planet-planet dalam system solar kita ini laaa. Fuh… bulikah kita stop dulu? Ada kawan sms bah. Mau bawa lepak saaaana Salim mamak di lintas.

JS: Ya, saya pun ada hal juga ni.

Cherry L: Pura pura lagi ko ni JS, padahal laaamaa suda saya tinguk hidung kau pandai kambang kambang pasal nda mau menguap dari mulut hahaha…

Dewi N: Aik Aiso, bukan ko pi jumpa sumandak ka?

Aiso: Teda la…

Dewi N: Dulu bukan ko selalu sama si Sly ka? Tapi sekarang dia inda buli ganggu ooo… jadi aku heran ko lepak sama siapa.

Aiso: Betul ba ni… kawan sama tempat keraja bawa minum teh sambil sembang-sembang… dan sambil susi mata no boh… kekekeke

Nah… sudah ada idea sedikit pasal Nibiru? Nanti kita akan sambung cerita apa yang penghuni Nibiru buat dalam usaha mereka mencari emas ini dan apa kaitannya dengan kewujudan manusia bermula dari Adam dan Hawa, Taman Eden, kepercayaan agama-agama langit iaitu Judaism, Kristian, dan Islam. Makin panas suda ini cerita tapi kamurang jangan la bah memanas buli bah kan.

Jumpa lagi.

13 comments:

DewiNuwa November 8, 2008 at 12:31 PM  

ooo aku pun pernah baca pasal annunaki ni.. dan pernah jgk aku dengar pasal temple of osiris.. tapi ini aku baca dlm novel2 lah hahhaha bukan buku2 sains.. tapi jln cerita diorg pasal annunaki, sirius betul2 mcm yg si aiso ckap lah.. mmg betul2 advance diorg tu.. kunun lah hahas..

DewiNuwa November 8, 2008 at 12:42 PM  

o ya lupa 1 benda lagi.. betul ka kita ada belimpas di traffic lite tgh hari tu?? wahahahhah betul2 nda nampak oooo..

Aiso November 8, 2008 at 12:43 PM  

oo... apa tajuk itu novel dewi? bagus ko bikin kumik dia la cherry... ada suda tu dialog pun kakakaka

Aiso November 8, 2008 at 12:44 PM  

ada o. Kemarin la bah tu. dkat pdg hoki kompleks sukan. ko mo pulang rumah time tu. Kopakai keta warna popol tu heee...

Mu Rong November 8, 2008 at 2:42 PM  

ooo ia memang pun sia mo bikin komik dia sekarang sa sedang bikin karakter design (ada sa kasitau ko kan aiso siapa karakter utama dia kakakaka)...

sa pula suka baca norse mythology dan kisah2 sejarah tamadun gugulu jadi sa pun perasan la persamaan dalam setiap kepercayaan ni. Kalau ikutkan sa pun banyak persoalan sebab tu sa angan2 mo pigi semua tempat2 yang disebut ni untuk belajar sejarahnya. Dei... angan2..

Kamu pernah baca kisah tentang hari kiamat ka? Di pendekkan cerita selepas segala bencana alam bla bla bla...dipercayai ada satu makhluk bersayap akan datang pi bumi dan menyerang manusia. Makhluk ini kan sangat advanced juga teknologinya dan selama ni dia memang wujud cuma dia punya time tidak sama dengan manusia di mana masa dia lebih panjang. Mengikut tu prophecy bila sampai masanya pertembungan masa berlaku iaitu time itulah makhluk ini akan menyerang bumi. Jeng3x... sa terbaca ni sudah lama sa pun sudah lupa tajuk buku tu (sa pi baca di rumah orang ooo) terus sa tepikir2 paaaannjang sebab kalau kamurang pernah baca norse mythology pun ada lebeh kurang juga tu serita cuma tu makhluk cantik pula ekekekeke, serita nibiru lebih kurang serita dia.

Sa rasa tidak bikin panas ba, kita cerita-cerita saja ba. Aik aiso siuk juga buku ko tu buli ko kasi pinjam sama sa ka? photostat la supaya nda rusak hehehehe...

Aiso November 8, 2008 at 3:42 PM  

buku yang mana tu cherry?

Mu Rong November 8, 2008 at 9:26 PM  

Aku mo baca dua dua tu buku si zecharia bah, temple of osiris sama yang satu lagi tu. Buli ka tu konok ko photostat? aku mo balik kiki ni sekejap ari 3 ni kalau dapat bili tikit..

p/s aiya sampai sekarang guest sa tidak pandai sampai sama tu pizza, kepuasan sudah ni menunggu sambil meningu cerita budu 33pun tantei tu..

Aiso November 8, 2008 at 9:33 PM  

ooo... aku kirim ja copy pg emel ko la. susa susa jaaa

kopitumbuk November 9, 2008 at 1:34 PM  

ooo buli kirim ka di emel? bagus tu bagus.. hehehe..

AragangTandik November 10, 2008 at 11:37 AM  

aku ni nda ingatla kalu ada baca buku-buku begini, tapi adakan wayang melayu pasal 'Jula Juli Bintang Tiga dan Jula Juli Bintang Tujuh' - konon-konon diaorang ini puteri-puteri dari kayangan (entah dimana pula kayangan tu tapi bukan bumi lah mungkin juga bumi lain di langit ?) yang turun pigi bumi mandi (Hikayat Malim Deman) dan Puteri Intan Terpilih - siri Syair Dandan Setia - konon2 dia ni pun puteri dari kayangan yang dibuang ke bumi - kali kamu nda pernah ba baca buku melayu ni.

Aiso November 10, 2008 at 3:28 PM  

ooo... bagus bagus. aku nda pernah baca tp kalau ada tulisan melayu yg aragang tandik tau ada sebut pasal bintang kasi tau saja... nanti aku cari.

AragangTandik November 10, 2008 at 7:52 PM  

Cerita2 ni sebetulnya hanyalah dongengan saja.

AragangTandik November 10, 2008 at 8:07 PM  

oh ya lupa pula kalu ko dapat carikan aku Syair Dandan Setia - aku suka banget. Dulu aku kecik2 selalu limpang2 sama bapa bila dia baca syair ini. Siok betul masa tu.

About This Blog

My childhood, life, idea, bla bla...

  © Blogger template Cumulus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP