3,131.6 million in Sabah???

Tuesday, December 9, 2008

Hi... salam.

Hari ini tiba2 saja aku beli Daily Express. Sajalah sambil breakfast, bacalah paper. Heran aku bila baca di muka depan tulis begini...

'Natives represents less than half the population of 3,131.6 million in Sabah this year, said Sabah Natives Affairs Council Director...' nda paya kasi nama la.

Kenapa aku heran?
Tinguk bah tu angka.... 3,131.6 million!!!
Apa erti koma selepas angka tiga pastu ada titik antara angka satu sama enam?
Aku ka yang buduh nda pandai baca tu angka atau tu reporter silap salin atau memang MHEANS ini main hentam saja kasi data... !!!

Aku yang nda berapa kesah sangat dengan hal ehwal kependudukan di Sabah ini tiba2 bah jadi curious dan termarah baca maklumat macam ini sebab rasa dipermainkan.
Setahu aku, 3,131.6 million tu di baca "TIGA RIBU, SATU RATUS TIGA PULUH SATU PERPULUHAN ENAM JUTA" bah.

Tahukah dorang ni bahawa 1000 juta = 1 billion???
Maknanya 3,131.6 juta = 3.1316 billion laaa...
macam ini bah...

1 000 000 = 1 juta
1 000 000 000 = 1 ribu juta = 1 billion
1 000 000 000 000 = 1 juta juta = 1 trillion

Bikin geram tul...

Maknanya di Sabah ini ada 3.1316 billion penduduk bah kalau ikut data dorang tu... Tengok betul2 ar di mana aku taruh tu titik perpuluhan. Dan tiada koma pun arrr.... lapuk baitu main koma koma...

Kemudian dalam artikel itu lagi... bilangan penduduk ikut bangsa...

Kadazan = 551 300
Bajau = 423 100
Murut = 104 300
Other Sabah Bumiputera (tia tau apa la...) = 814 200
oleh itu...

TOTAL NATIVES = 551 300 + 423 100 + 104 300 + 814 200 = 1 892 900

Apa ini ooo?

Tetap saja aku inda percaya population sabah ini 3,131.6 million. Penduduk Malaysia pun mangkali baru 24 million bah!!!

Jadi berapa sebenarnya jumpah penduduk di Sabah ini?

Memandangkan 1 892 900 itu tidak pun sampai separuh dari jumlah penduduk Sabah, maka sudah pastilah jumlah manusia dalam negeri ini lebih banyak dari 2 x 1, 892 900 orang.

Atau melebihi 3 785 800 orang bah... atau sebut TIGA JUTA TUJUH RATUS LAPAN PULUH LIMA RIBU LAPAN RATUS !!!

Mungkin saya silap lah ni kot? Tapi saya tahu bah baca angka, sampai istilah Googol pun ada. Apakah dorang ni tahu sampai billion atau trillion saja? Nampaknya macam billion pun tidak tahu berdasarkan artikel itu. Kalau aku yang salah alangkah malunya mengomen ni. Tapi kalu dorang yang salah... pun masih bikin kitorang malu bah!!! Orang Sabah tidak tahu kah penduduk di negeri sendiri??? Ini aku belum komen masalah yang not natives itu.

Buat kerja ka apa o dorang di sana tu?

Hm... itu saja la ini kali. Nda jadi aku cerita Big Bang. Sekarang ini BIG BENGANG gara2 artikel tu. Buli kamu rujuk paper Daily Express bertarikh 9 Disember 2008... muka dapan lagi. Kalau kamu dapati saya silap kamu hentam saja saya berhabis habisan... saya oraitnopo.

Ok laah... Babai.

7 comments:

AragangTandik December 9, 2008 at 6:46 PM  

aik ya kan apa macam punya figure ni? aku pun bingung - tulisan pun Big Bingung - Newspaper sekarang ni main hentam keromo je nda 'check' lagi kesahihan berita - sekarang ni buli percaya ka berita yang disiarkan dalam akhbar kita ?

Kee Heritage December 9, 2008 at 10:58 PM  

Lek ko Aiso... mengkali tu dia kira segala2 penduduk Sabah termasuk ternakan dan serangga. Jadi nda mustahil tu kalau dorang kira begitu almaklumlah nyamuk saja ada banyak jenis... hihihihi...

Aku rasa tu pemberita tu masa dia buat ni artikel sambil2 convert duit rm pigi rupiah tu la tu jadi begitu. 1.6 million jak bah tu kali tapi yang 3,131 lagi di dapan tu nda sengaja tergabung dengan jumlah duit satu ringgit dia tukar pi rupiah sana di nunukan. Kwang3x

DewiNuwa December 10, 2008 at 7:30 AM  

alalaaaa teruk jugaaa... tapi ini hal biasa lah klu pasal salah printing.. pasal tu la jgk wa tak brp suka baca newspaper wahahhah.. mcm ada satu artikel pasal bola.. dia tulis tajuk "DOR OR DIE IS..." bla bla bla nda lagi ingat apa, tapi sebenarnya dia mau tulis DO OR DIE ba tu.. bah wa mana la tau sangat pasal bola ni kan, ingat ada la pemain bola nama dia DOR.. kakakakkakkk.. tapi ini semua pasal masalah editors yg nda betul2 check artikel2 tu semua..

Aiso December 11, 2008 at 11:53 AM  

hahaha...dor or die ka? ya, mangkali juga tetukar sama rupiah tu. kalu baca mimang bikin big bingung o. tapi suda aku cek versi melayu pun sama juga tu numbur2 ba. aku d kampung ni bermalas-malas barang 2 3 hari. bsuk la aku balik kk. nanti big bingung pula tu sumandak2 tiga olang d belakang rumah tu tinguk ruma ku galaaaap ja hahahaha.

BUNG ADI December 12, 2008 at 10:46 PM  

hmm...saya rasa wartawan kurang arifff...mungkin juga silap? Editor diorang yang patut edit betul-betul...

kopitumbuk December 20, 2008 at 3:33 AM  

bah.. telampau lama juga tensen ni sampai nda besambung sudah cerita mu ni? apa kes?

Cherry Sansita de Falconi December 22, 2008 at 12:47 AM  

waiseh blog berwajah baru sudah ni... semakin terrel... heheh congrats!

About This Blog

My childhood, life, idea, bla bla...

  © Blogger template Cumulus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP