$en$ei $alah $ana $ini hehehe

Saturday, February 7, 2009

Hi... apa kabar?

Hm.. lain ni post. Ngam2 aku mau cari gambar2 koleksi aku untuk dimasukkan dalam post tapi lain pula yg aku jumpa. Aku nampak satu vid klip bertajuk Sensei salah sana sini. Heheh... aku pun mainkan la itu klip. Huh... macam2 ada dlm klip tu.

Lucu dan nostalgic ni klip video bagi aku la pasal... gelagat dan suasana masa tu. Vid klip ni kira-kira 2-3 tahun lalu la mungkin. Cameraman si Ikin, pakai hpon nokia N70. Si kakak siap nyanyi lagu mawi... dan ada lagi dia sebut perkataan tipikal sabahan iaitu "aramaiti" kah kah kah. Si Ipan pula main lighter aku sampai kana warning oleh si Ikin nanti terbakar rumah dia bilang. Dan aada lagi tu bunyi yang sangat klasik, bunyi tu cicak bah hahahahah. Best baini budak2 semua. Nakal dan pintar. Si kakak ni ikut beraksi katuk2 tu gitar. Aku notis dia ni ada musical intelligence lah.

Part yg aku malas dalam video klip ni ialah... malas tul aku tinguk mulut aku tebiut2. Bukan apa, mau krem ba tu jari aku tapi aku tahan. Lagu tu nampak senang pasal aku mainkan dengan cara yang tersangatlah slow dan salah-salah lagi tu. Speed sebenar dua kali ganda lebih cepat bah. Patut lagu tu habis kasi main dalam 2 minit, tapi ini mau dakat 4 minit... ceh. Tapi aku baru ja hapal kunun baini transkrip, dan baru mau kasi mahir. Malangmya penat tul mau kasi main dan lama2 aku pun give up. Jari aku ni pandai sakit sendi2 dia. Molohing no boh tidino. Harap bukan tanda2 arthritis lah. Sekarang ni langsung aku inda ingat suda ni lagu dan inda tau apa mau ditakan tu gitar. O... nama ini lagu ialah La Catedral (part 3), oleh Agustin Barrios.

Di belakang tu rumah kici si charles. Sekarang ni ada dia buat sulap di belakan tu rumah kici dia. Heheh... ada kilat bah. Nasib inda hujan. Nda buli laini men gitar nampaknya.

Sebelum ni aku cerita aku nda tau mau jadi apa. Yg aku tau, semua jenis game dan bentuk hiburan aku suka. Pada suatu hari abang aku balik dari United Kingdom. Si Anang ba maksud aku ni. Antara barang yg dia bawa pulang ialah satu kaset. Lupa aku nama kaset tu tapi pasal dua orang gitaris main gitar duet. Langsung tiada nyanyi dalam kaset tu, semua lagu instrumental gitar saja. Duet John Williams dan Julian Bream. Aku terus suka itu kaset dan setipa hari aku dingar. Kalau mau tidur mesti aku kasi main tu kaset. Sampai putus tu kaset pun aku gam balik. Dari sini terus aku ada angan2 kunun mau main gitar klasikal dan main dalam sebuah orkestra. Lucu bila aku ingat2. Budak kampung di tahun 70an perasan mau jadi gitaris hahahahah... padahal gitar pun teda bah masa tu.

Selain kaset tu, ada juga buku belajar main gitar, tajuknya Solo Guitar Playing, by Frederich M. Noad. Malangnya buku tu dalam bahasa omputeh, dan semua taugeh saja di dalam. Susahnyaaaa... camna ni fikir ku.

Aku inda ingat hujung pangkalnya, tapi yang aku ingat selalu abang aku si Otok sama pakcik aku arwah Makibin (bapa si Tata) melepak di kaki lima rumah main gitar sambil menyanyi. Hari2 aku tinguk dorang berkarya heheh. Suatu hari tu aku pun pi curi2 main tu gitar. Sekali kedapatan oleh si Otok... punya aku takut. Aku ingat dia marah... tau tau dia bilang "hahaha... basar lagi tu gitar dari kau".

Wah... green light ni dalam hati aku. Lepas tu setiap kali dorang main, aku perhati betul2 pa dorang buat. Perlahan-lahan aku try buat tu kod-kod yang aku nampak. Kadang2 satu kod pun sampai berhari bahkan berminggu baru dapat aku kasi keluar bunyi dia, pasal kici bah tangan aku. Akhirnya lagu pertama berjaya aku mainkan. Tiga sija kod dia, lagu Indonesia. Perempuan yg nyanyi... kalu inda silap nama penyanyi Diana Nasution. Tajuk tu lagu mesti kamu tau kalu kamu seusia dgn abang aku si Otok tu. Benci tapi rindu bah tajuk dia.

Tapi aku ni inda minat lagu2 nyanyi. Aku suuuuka juga mau main gitar macam dalam kaset tu. Ke mana saja aku pigi, mesti aku bawa tu kaset. Akhirnya aku pun masuk tingkatan satu. Aku sikul di SMK Likas. Aku tinggal di rumah si Aragang Tandik. Masa tu si sly kiciiii lagi. Wah... rupanya bapa si Sly ni ada gitar gibson, dan satu gitar bass. Bapa si Sly ni minat tul sama Santana... hinggakan bila aku tinguk rupa dia, kumis dia, sebiji macam santana tu.

Mula2 aku inda berani sentuh tu gitar... takut bah gitar elektrik. Bila aku balik kampung... si Anang tayang2 lagi skil main gitar dia. Tu lagu dia dapat dari tu buku yang aku sebut tadi. Sekali habis cuti skul, aku curi tu buku gitar dan bawa p KK heehehehe. Apa lagi, bukan aku belajar tapi asik menkaji tu taugeh dan apa maksud dia kalau di gitar. Semua aku buat sendiri tanpa bantuan yang sepatutnya... pun begitu, logot looooogot aku belajar tu gitar tapuk2. Masa tu aku sikul sesi petang, jadi di rumah cuma budak2 ja. Kakak aku sama hubby dia pigi kerja, jadi aku memandailah pakai tu gitar Gibson bikin belajar. Selalu aku ponteng skul hahahaha tapi entahlah tau ka inda kakak aku masa tu. Akhirnya inda sampai satu tahun buli suda aku baca tu taugeh dan kasi main beberapa lagu dalam tu buku. Antara yg bikin aku jual tembirang masa tu ialah Romance de Amour, dan Fur Elise. Sekali aku balik kampung, takadzut ba si Anang aku kasi main tu lagu2 yg dia kasi jeles2 sama aku mula2 tu hehehe.

Malangnya aku inda pernah ada gitar sendiri. Segala gitar yg aku pinjam2 semua tidak sesuai untuk lagu2 klasikal. Tapi hantam sija bah. Gitar klasik pakai tangsi, aku hantam gitar tali besi hehe. Sekali aku berjaya membeli gitar ialah setelah aku kerja selama 2 tahun. Pernah lagi aku pakai gitar folk si Adik (Butet) sampai 2 tahun kali tu. Sampai si Adik beli gitar lain. Haha, siou ki Adik.

Sekarang aku suda sangat malas main gitar. Dalam sebulan belum tentu aku sentuh gitar. Berhabuk dan betagar suda tu tali. Suatu masa dulu, aku hafal sampai lebih 30 pieces. Hari ini jangan bilang 30, tiga sija pun indada. Yang aku ingat pun sekerat sekerat ja lagi. Lupa suda ooo... aiyaaa. O... satu ja lagi lah aku masi ingat, Cavatina. Aku belajar lagu ni sebab pernah kakak aku si Ose suruh aku main ni lagu tapi masa tu aku inda tau. Nanti aku mo jual tembirang sama dia kasi dingar ni lagu sebelum aku luuupaa lagi nanti.

Bah, cukup dulu kelintung sa ni kali. Semoga anda terhibur menonton gelagat kami 4 orang heheheehehehehehe..................

31 comments:

AragangTandik February 7, 2009 at 9:16 PM  

Wah nakal pula ko ya, nda ku tau ko ponteng, kalu ku tau, habis ko ku rotan - he he he syukurlah jadi juga ko urang.

Cherry Sansita de Falconi February 7, 2009 at 10:43 PM  

wah best la ko main, mau jak aku grab ni video...

background ko tu yang paling power la.. ada kilat lagi ooo tapi cantik pula itu... nasib baik ending tiada guntur!!

bah cuba ko main tu lagi yang ko kasi tunjuk aku dulu tu... apakaitu tajuknya? lupa sudah... mana-manalah..

aku dulu minta bapa ajar main biola tapi asal aku praktis mama suruh aku main di hutan... bising dia bilang.. hahaha..

Om Yus February 7, 2009 at 10:52 PM  

wuaaakakakaka... kana suruh praktis di hutan kah? hihih, lucu ba mama ni. tu biola aku rasa ada si ose simpan. Oooo... dulu aku hafal suda lagu tema filem katun Spirited Away tu. Luuupa lagi balik. Memori aku ni rusak suda la kali. Hehehe... ponteng skul gara2 mau belajar main gitar baitu bukan juga buat jahat ba aragang kekeke.

Om Yus February 7, 2009 at 10:55 PM  

Cherry... ko post dulu vid clip cikgu yg dlm citer jepun tu di blog smtl

NONG February 7, 2009 at 11:28 PM  

hehee..siapa yang rakam ini clip video ni sensei?Sya dengar juga itu keypad kena tekan.
Sya ni pun lama sudah indada main gitar..mula2 belajar dulu bukan main lagi sampai bernanah ba jari. Sekarang..sentuh gitar pun inda sudah pernah.hehe

Aiso February 7, 2009 at 11:35 PM  

hehehe... anak adik saya si Yah. Bini si Charles bah. Anak numbur dua dorang. Bah... ko kana post tu video klip pasal 3 hero kau tu hehe

kyro February 8, 2009 at 12:41 AM  

aisaymen....best juga vidoe clip kmu ni.Kira hebat juga lah kau ni belajar main gitar sendiri.Dulu bapa suruh aku belajar muzik di Indonesia tapi aku nda mau sebab aku nda nmpak masa depan aku dalam muzik yang aku nampak 'makanan' ja...hahaha.Skrg kalau time mati karan baru aku main gitar itu pun somputut saja lagu2 dia sebab lupa sudah.

Day Dreamer~ February 8, 2009 at 1:42 AM  

vid yang mana satu tu? yang part mana? yang part mengajar saja ka? bah nanti aku post..

ILLIE February 8, 2009 at 1:51 AM  

uinna..sia tingu skill ko main gitar mimang bukan kuman2..merbahaya mudah terbakar bilang si ansal..hahaha

dulu2 sia suka menyanyi..kalu sekitar area tandek mangkali 30% kanal sama sia..tapi main gitar sia inda pandai lah..hehehe

Om Yus February 8, 2009 at 9:23 AM  

Hehe mudah tebakar ar. setiap kali kau sebut Ansal, mesti juga keluar nama Somoto dalam otak aku ni. O... ada satu gitaris Jipun sumandak, bukan saja cun men gitar, tapi cantik laagi ooo. Malas sa mau cek balik, tapi kalu inda silap nama dia Kaori Muraji. Ko pi la mangurat dia, pura2 ko mau belajar gitar bah Illie.

Om Yus February 8, 2009 at 9:47 AM  

aik ose, napa ko inda pigi? kalu inda suda ko jadi macam benyamin s kali populariti ko sana kakakaka. tapi ngam juga tu pa ko buat sikarang. masa aku menumpang sama kamurang dulu kau ingat ka aku cakap ko ngam buat bisnis ko skrang ni, tapi ko kasi ketawa aku. kompom bah psikik aku ni masi ada sikit2 lagi.

Aiso February 8, 2009 at 9:49 AM  

yang video ko suru aku tinguk tu ba daydreamer. yg ada cigu fizik lg tu hheehee

Unknown February 10, 2009 at 11:48 AM  

Kyro, aku ingat2 ko pandai main seruling bambu. Masa aku transfer ke Tawau, tiap petang aku dengar orang tiup seruling bambu (cuma ndak penah tgok siapa tu orang), mesti aku teringat ko. Pnah 1 petang c Bos balik dari main badminton, dia tdgar org tu tiup seruling. Naik ja dia kerumah terus dia tanya "bila c Ose sampai?" tkjut beruk aku, heran. Rupa2nya c Bos tsilap, dia fkr ko yg dtg dri KK. Begitu hebatnya ko main seruling hehehe.....

Unknown February 10, 2009 at 11:56 AM  

Aku ingat lagi ko ada monombirang sama aku. Ko bilang ko ada 'solo show' di Yayasan Sabah. Time tu ko masih study d Uni lagi hehehe......
Kami teda tgok la sbb a year later baru ko ctau kami. So ntah btul ntah kelentong, ndak la ku dapat komen ha! ha!ha!

Aiso February 10, 2009 at 2:02 PM  

wuik fairy... mana suda gambar2 kau sama dorang c oyong kaitu holding gitar semua. Black n white lg tu gambar. Mahal ooo tuuu...

Aiso February 10, 2009 at 2:07 PM  

ooo... btul tu fairy. Masa tu aku final year di UKM. buat persembahan di yayasan sabah dpan dr jefery kitingan. skali siap, ramai bah kirim salam sama aku ni budak2 itm hahahaha. ruginya aku melepas... masa d ukm, adda satu lecturer penyanyi kumpulan harmoni, dulu sams2 adam ahmad. balik2 dia panggil aku p ofis dia, sebab dia suruh aku main lagu2 ramli sarip dan dia menyanyi. terus kana gosip bah... fewit.

Furen Laoshi February 10, 2009 at 3:52 PM  

Ko ni hebat juga main gitar ah.Aku paling2 pernah tingu Vid Joe satriani main gitar, tapi yang selalu aku tingu Eric Clapton. Ko cgu Fizik ka aiso?Buli buat bom tuh.

Aiso February 10, 2009 at 4:01 PM  

hi furen laoshi. fuh... masi sa tertanya2 camna ko buli post begitu banyak dalam sehari baru2 ni. Mencurah2 juga idea ko menulis arrr. hehe. Kalau kategori electric guitar saya paling suka joe satriani. Olehnya minat betul sa sama dia, saya sampai beli guitar electric custom made joe satriani yg ada tulis nama dia... heheh. tapi saya beli untuk perhiasan pasal sa inda mahir main gitar elektrik. Hampir semua album joe satriani ni aku beli, dan buku2 transkrip nota lagu2 dia pun order dari US. Tapi, memang bukan tahap sia la, susah pula tu kasi main hahaha... dan lama2 sa give up juga lagi. Ko mesti tau main guitar la ni kan?

Aiso February 10, 2009 at 4:11 PM  

ya furen betul laitu... tapi mcmna ko buli tau arr...

Furen Laoshi February 10, 2009 at 8:44 PM  

Alah aiso, aku baca bah samua blog kamu ni..itula aku bilang, aku baru tau bah kamu ada blog2 ni. Jadi aku mcm tiba2 kena katuk kapala. Mcm org amnesia mo ingat balik samua. Aku inda pandai main tapi aku suka dangar. Aku kepanatan bah ni. Non stop karaja dari minggu lepas dan minggu ni direct sampai hari Sabtu. Di tempat aku ni mana ada orang Kota Marudu. Hehehe...tapi bermusim bah ni.Uihh...ko beli dari US tarus??? HMMMMMM

Aiso February 10, 2009 at 9:20 PM  

hmm... furen, boleh tahu ka kamu ni di mana? korea ka? Masa sa minat macam2 benda dulu belum ada internet, kadai buku pun tiada jual yg saya cari. jadi saya order terus dari US. Macam2 saya beli, tapi semmua suda jadi tukun suda sikarang hehe.

Aldusuni February 11, 2009 at 2:58 AM  

kalau juga ko pinsan oleh ku ... ko inda pandai memukul kulintangan kekekek ...

Aiso February 11, 2009 at 5:33 AM  

hahaha... kalau sa ada peluang sa mau belajar tu main kulintangan. nanti kau ajar saya arr.

Furen Laoshi February 11, 2009 at 3:15 PM  

Hehehe...tida la aiso.Araat mongowudut. Sia bukan di Korea tpi sia menetap di luar Sabah.Uikss...mcm penyiasat suda ko nih...biarlah rahsia...kono...tapi cerita yang ditulis samua kisah benar.

ILLIE February 12, 2009 at 2:46 PM  

aman nazri..dulu2 sia pun campin bah kalu pukul kulintangan..ada kursus di solimandut lagi sia ni..jurulatih sia..inda payah tanya..jaguan kulintangan N.5 Tandek..sikarang sia inda grenti lah..hehehe..

aiso..wow!! mimang pro guitarist pula ko ni....dulu ada bah gitar letrik murah2..RM20 sija..homemade..diurang si jaiba (kg.Tinogu) yang buat..ada kumpulan band diurang kan..sumua gitar2 buatan sendiri..tapi kawan sia inda barani main tu gitar..takut kana karan.hahahha

Om Yus February 12, 2009 at 4:16 PM  

hahahah... dorang si jaiba ka. Buli tahan juga kan org tandik, walaupun kampung2 tapi sangat kreatif dan lawak2 sumaaa. masa aku kecil aku ada belajar satu lagu instrumental gitar guna tiga tali sija. lagu ini kununnya ciptaan org tandik juga. namanya si guntarak. nda tau lah kesahihannya tapi sa rasa betul juga lah. kalau ada masa nanti sia kasi rekod, itupun kalu masi ingatlah. kalau kulintangan ni yg aku nampak selalu si olol. bah.. illie, bagus kan kalau ada kelab kebudayaan dari org tandik guna sumaa alat muzik tradisi.

ILLIE February 13, 2009 at 8:36 AM  

uinnna sensei..pencipta lagu pula si guntarak tu..yg.sia tau time budak2 dulu salalu sia dangar kunun2 si guntarak tu pangait..hahaha..tau2 bila suda basar..parnah juga sia duduk2 semeja dgn dia sambil minum2..lupa pula sia tanya..butul2 kah dia pangait..hehehe

Aiso February 13, 2009 at 8:59 AM  

atuuuuk oi... sama juga kes ni. sa pun sangka begitu juga masa budak2 bah hahahaha. kasian bah diorang kana sangka macam itu, sa rasa inda betul bah cerita2 tu. saja2 beliau2 kita mau kasi takut supaya kurang sikit tu momiansau kan.

ILLIE February 13, 2009 at 12:52 PM  

hahahaha aiso..mimang kana buat2 baitu cerita pasal pangait..bukan si guntarak sija yang pemos..ada 1 urang lagi bajau taritipan kaitu..nama dia si otuk..sampai dia biasa suda kana pangil soge'eh(pangait)..kalu si somoto tu asal jumpa si otuk time keramaian turus pangil soge'eh..si otuk ni bagus urang dia..inda sumbung..jauh dia jalan ni..kadang2 sia nampak dia di talantang dua..hehehe

Aiso February 13, 2009 at 1:18 PM  

ainaaa... hampir aku lupa perkataan sogeeh itu la illie. terima kasih kerana kau kasi ingat balik in word o. hahahah, ko ingat lagi setiap kali itu jalan raya kena gred, mesti ada sogeeh juga. kalu ada borodusa (bulldozer ka yg betul ni sia pun inda tau sbb sa tau itu brodusa jak hhee) pun ada laitu sogeeh kunun. bah, cuba ka ko tulis pasal pengait menurut kaca matamu, lawak bah kalu kamurang ni menulis.

Abd Rahman Md Desa March 13, 2009 at 9:36 AM  

Wah...sungguh bergaya..macho..

About This Blog

My childhood, life, idea, bla bla...

  © Blogger template Cumulus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP